Investeringar i finansiella instrument kan både öka och minska i värde och som investerare kan man förlora hela sitt investerade kapital. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Det är viktigt att du själv fattar egna beslut om lämpligheten i att investera i de finansiella instrument som nämns här och du ansvar själv för de ekonomiska konsekvenserna av dina beslut och investeringar.
Den svenska klädjätten H&M har haft en tuff tid på börsen under det senaste decenniet. 50 år efter att modeaktien noterades på Stockholmsbörsen har dess värde mer än halverats sedan våren 2015, då kursen började falla och bolaget drabbades av en rad på varandra följande kriser. Idag befinner sig H&M i en annan fas – mitt i en transformation och återhämtning, särskilt på lönsamhetsfronten men med förhoppningar om att även se tecken på ökad tillväxt.
H&M:s försäljnings- och rörelsemarginalutveckling
De marknadsinitiativ och varumärkesstärkande åtgärder som bolaget lanserat under året förväntas driva ökad försäljningsvolym och gradvis bidra till en återhämtning av marginalerna under de kommande åren. Tillsammans med en värdering som ligger under det historiska genomsnittet skapar detta ett attraktivt investeringsläge, enligt ABGSC:s analytiker Fredrik Ivarsson i ett studiosamtal på ABG Private Banking (se nedan). Ytterligare stöd för aktien ges av huvudägaren, som kontinuerligt köper på sig fler H&M-aktier och potentiellt kan komma att köpa ut bolaget på längre sikt.
Låt oss börja med en tillbakablick. Mellan 2005 och 2015 höll H&M jämna steg med konkurrenterna, Zara-ägaren Inditex och Uniqlo-ägaren Fast Retailing, som i genomsnitt visade tvåsiffrig tillväxt varje år. Även under perioden 2015-2019 lyckades H&M prestera på en liknande tillväxtnivå som sina två största konkurrenter, om än i en mer blygsam takt på omkring sju procent per år.
Men under perioden 2019-2023 – präglad av pandemin, kriget i Ukraina, skenande inflation och snabbt stigande räntor – har utvecklingen tydligt gått åt olika håll. Medan både Inditex och Fast Retailing fortsatt att växa med i genomsnitt sex procent per år, har H&M stagnerat och omsätter idag samma belopp som 2019. För mindre än tio år sedan var H&M och Inditex jämnstarka konkurrenter. Idag är Inditex ett betydligt större bolag.
H&M relativt konkurrenter: Försäljningstillväxt under olika tidsperioder
I studiosamtalet med ABG Private Banking diskuterar ABGSC:s analytiker Fredrik Ivarsson H&M:s situation och vad som skiljer företaget från konkurrenterna.
– Inditex har i högre grad förlagt sin produktion nära hemmamarknaderna och kan därmed reagera snabbare på modetrender, som idag skiftar snabbare än någonsin. Dessutom uppfattas Inditex som mer modeinriktat än H&M, vilket ger en tydlig skillnad i konsumenternas ögon, förklarar Ivarsson.
H&M:s nya vd, Daniel Ervér, har därför satt fokus på att stärka H&M-varumärket som en avgörande faktor för att vända trenden. Företaget har lanserat en rad initiativ för att återupprätta sitt stukade varumärke.
– H&M:s problem ligger mer i varumärket än i affärsmodellen. Det känns som att bolaget nu gör en ordentlig nystart för att återuppliva varumärket. Marknadsföringsinsatserna är på en helt annan nivå jämfört med tidigare, säger Fredrik Ivarsson.
Han lyfter fram att H&M nyligen raderat allt innehåll i sina sociala mediekanaler och startat om från grunden, ett tydligt tecken på företagets ambition att förnya sin image. Inom kort lanseras en höst- och vinterkollektion, ackompanjerad av stora events och samarbeten med kändisar. Samtidigt introducerar H&M en ny onlineplattform, som inte bara kan driva tillväxt inom e-handeln utan framför allt stärka varumärket.
Att få fart på tillväxten är avgörande för att uppnå bolagets mål om en rörelsemarginal på 10 procent i år. Varken ABG eller marknaden förväntar sig dock att målet nås på kort sikt, vilket inte heller anses vara avgörande för caset på kort sikt. Fredrik Ivarsson ser goda möjligheter till ökad försäljningstillväxt under tredje kvartalet och ännu starkare tillväxt under fjärde kvartalet, tack vare de omfattande marknadssatsningar som har lanserats i år.
ABGSC ser goda förutsättningar för en successiv marginalförbättring och en betydande vinståterhämtning de kommande åren. Vinsttillväxten förväntas ligga på cirka 80 procent i år och runt 12–13 procent nästa år. Aktien värderas till ett P/E-tal på 17,5x, vilket innebär en rabatt jämfört med H&M:s historiska genomsnitt samt en historiskt hög rabatt på 25 procent i förhållande till Inditex. Fredrik Ivarsson påpekar att värderingsdiskussionen också påverkas av att huvudägaren kontinuerligt ökar sitt innehav av H&M-aktier.
– Man kan kalla det världens långsammaste uppköp. Om H&M:s aktiepris stiger i takt med vinsttillväxten, och att köptakten bibehålls, kan familjen Persson nå runt 90 procent av aktiekapitalet till omkring år 2030, säger Ivarsson.
Värdering: Historiskt hög rabatt relativt Inditex
Se hela diskussionen med Fredrik Ivarsson om H&M:s aktiecase, kampen mellan svag försäljning och marginalåterhämtning, riskerna inom fast fashion-segmentet, samt om andra modevarumärken som lyckats vända sin nedgång. Dessutom diskuteras de senaste trenderna och värderingarna inom konsumentsektorn på Stockholmsbörsen.
Ta del av hela studiosamtalet där Fredrik Ivarsson presenterar aktiecaset H&M samt lite kort om sin syn på retailsektorn på Stockholmsbörsen.
Veckans Top Pick har tagits fram av ABG Private Banking, en avdelning inom ABG Sundal Collier AB (”ABGSC AB”), som en service till ABG Private Bankings kunder och prenumeranter på nyhetsbrev . Eventuell information om finansiella instrument och/eller tjänster som framgår här är inte avsedd att utgöra ett råd eller en rekommendation att agera på ett visst sätt. Informationen är av allmän karaktär och inte anpassad utifrån mottagarens individuella situation. Innehållet här ska inte heller betraktas som en investeringsanalys eller en investeringsrekommendation. Placeringar i finansiella instrument är förknippade med ekonomisk risk. Du ansvarar själv för risken med dina investeringar och måste således själv skaffa dig kännedom om instrumentens egenskaper och risker.
Ovan presenterar ABG Private Banking en svensk sammanfattning av en av ABGSC AB på engelska framtagen och redan distribuerad investeringsrekommendation. Investeringsrekommendationen som Veckans Top Pick är baserad på distribuerades till ABGSC AB:s kunder första gången den 6 september kl 06:30 2024.
I Veckans Top Pick sammanfattas på svenska en på engelska framtagen och redan distribuerad investeringsrekommendation. Sammanfattningen på svenska är en fri översättning som kan innehålla avvikelser från originaltexten för en bättre läsupplevelse och är således inte en exakt översättning av den engelska originaltexten. Det finns därför risk att delar av originalinnehållet har förvrängts i samband med översättning och sammanfattning. Varken ABGSC AB eller något närstående bolag i koncernen tar ansvar för skada som kan uppkomma med anledning av fel och brister till följd av den svenska sammanfattningen och läsare hänvisas till underlaget för investeringsrekommendationen i ursprungligt format enligt nedan. Underlaget för investeringsrekommendationen hittar du här.
ABG Sundal Collier AB är ett värdepappersbolag med tillstånd att driva värdepappersrörelse och står under Finansinspektionens tillsyn.
Viktig information
ABGSC AB har fastställda riktlinjer och rutiner för att undvika och hantera intressekonflikter mellan sig och sina kunder och mellan sina kunder. Ytterligare information om intressekonflikter, ansvarsbegränsning, distribution och upphovsrätt hittar du här.